Wycieczki

Wycieczki: 17-26.04.2009 Budapeszt - Belgrad - Olimp - Meteory - Ateny

Autor admin 04-10-2011 - 11:14 (2259)

Picture 0 for 17-26.04.2009 Budapeszt - Belgrad - Olimp - Meteory - Ateny
Zrealizowaliśmy nasze wielkie przedsięwzięcie- wycieczkę do Grecji. W trudnym czasie kryzysu, wzrostu cen waluty unijnej, zebraliśmy grupę osób w dojrzałym wieku i pojechaliśmy.
Grecja była naszym celem ale po drodze też wiele widzieliśmy. Oczywiście nie można poznać Grecji w ciągu kilku dni pobytu. Nasz program przewidywał zwiedzanie Salonik, wycieczkę w masyw góry Olimpu, klasztoru Meteorów, krótkie zwiedzanie Aten, pobyt w miejscach interesujących turystycznie, historycznie i przyrodniczo, plan został zrealizowany. W Salonikach widzieliśmy pomnik Aleksandra Macedońskiego stojący na brzegu morza, Białą Wieżę, która jest pozostałością średniowiecznych fortyfikacji, ruiny letniej rezydencji cesarza Galleriusza i Łuk Galeriusza (zabytki z okresu rzymskiego). Okazałe zabytki okresu bizantyjskiego takie jak Agia Sofia i kościół św. Jerzego (Agios Georgios) były zamknięte. Saloniki zwiedzaliśmy późnym popołudniem i wieczorem.

Następnego dnia były zupełnie inne wrażenia. Niesamowite widoki po drodze i zespołu klasztornego Meteory. Meteory to jedna z największych atrakcji turystycznych Grecji, to niezwykłe budowle wzniesione na wierzchołkach ponad stumetrowych skał.

Zespół klasztorów to zabytek światowej klasy. Pierwszy z nich zbudowano niemal siedem wieków temu, potem powstawały inne, do naszych czasów przetrwało zaledwie klika. W sześciu klasztorach żyją zakonnicy. Klasztory są piękne i tajemnicze, ich budowa była wielkim wyczynem, pierwsi budowniczowie żyli w skalnych niszach. W swojej historii klasztory miały okresy rozwoju, świetności i upadku. Jedyną drogą do klasztorów były drabiny i sieci, obecnie służą temu ścieżki wyrąbane w skałach, schody i droga dojazdowa. Turystycznie klasztory udostępniono w latach siedemdziesiątych, teraz turyści mogą oglądać cztery klasztory; my oglądaliśmy klasztor Przemienienia Pańskiego tzw. Wielki Meteor (Megalu Meteoru), najwspanialszy i najwyżej stojący. Sposród pomieszczeń klasztornych widzieliśmy katolikon z wizerunkiem Chrystusa Pantakratora umieszczony w wysokiej kopule kościoła, piwnice-magazyny, refektarz, starą kuchnię i muzeum klasztorne. Nie widzieliśmy zakonników ale są tam czynne zakony męskie i żeńskie. Pobytem w klasztorach interesują się coraz częściej ludzie świeccy szukający odosobnienia, wyciszenia.

Kolejny dzień to wycieczka w okolice mitycznej góry Olimp, siedziby dwunastu bogów mitologii greckiej. Ten masyw górski ma kilkadziesiąt wierzchołków, najwyższy szczyt to Mitikas wysokości 2917 metrów i tam wchodzą tylko wytrawni turyści. My byliśmy na wysokości około 1100 metrów w miejscowości Litochoro położonej na wschodnim zboczu góry.
Na Olimp patrzyliśmy też z balkonów hotelu Dias w Olimpic Beach - tam gdzie mieszkaliśmy.

I jeszcze jedna wycieczka - do Aten, tu oczywiście Akropol, spacer po starej dzielnicy Plaka, stadion olimpijski, świątynia Zeusa Olimpijskiego. Właśnie od stadionu olimpijskiego i świątyni Zeusa rozpoczęliśmy zwiedzanie. Marmurowy stadion powstał na ruinach antycznego obiektu, przed pierwszymi igrzyskami olimpijskimi ery nowożytnej w 1986 roku a w 2004 roku na tym właśnie stadionie odbyło się zakończenie biegu maratońskiego. Teraz ze świątyni Zeusa Olimpijskiego pozostał tylko 15 kolumn. Pozostałości tej imponującej budowli mają prawie 2,5 tysiąca lat, budowę tej świątyni rozpoczęto bowiem ponad 500 lat przed naszą erą. Na Akropolu oglądaliśmy także świątynie, najwspanialsze świątynie Aten Partenon i Erechtejon. Ze wzgórza patrzyliśmy na Areopag, teatr Dionizosa. Plaka to stara, malownicza dzielnica u stóp Akropolu, są tu interesujące pozostałości z osmańskiego okresu w historii Aten.

Naturalnie jak nie sposób poznać Grecji w kilka dni, tak nie sposób opisać w krótkiej relacji wszystkich miejsc które widzieliśmy. Byliśmy przecież też na przełęczy Termopile, w dolinie Tempi, w wąwozie rzeki Enipeas, przy źródłach Dafne i Afrodyty, w wykutym w skale kościółku świętej Paraskewi, greckiej męczennicy, Byliśmy w miejscach gdzie przebywał i nauczał święty Paweł, w Salonikach i Atenach. Byliśmy w górach, mieszkaliśmy nad zatoką Termajską, oglądaliśmy zabytki sięgające czasów starożytnych, mieszkaliśmy w nowoczesnej nadmorskiej miejscowości, poznaliśmy wiele mitycznych historii i korzystali z wartości i propozycji Grecji współczesnej.

To duże, udane przedsięwzięcie rokuje dobre nadzieje, pozwala myśleć o kolejnych poznawczych wyprawach.